Blogi: Mentäisiinkö jo asiaan…

Vältä turhaa työtä! Niin onko tämä blogin kirjoittaminen tai vieläpä sitten lukeminen juuri sellaista? Toivottavasti tässä tapauksessa tämä herättäisi vähän edes pohdintaa. Tuotannollisessa ympäristössä puhutaan paljon nykypäivänä Toyotan kehittämästä ns. Lean- opista eli asioiden tekemisestä siten, että tuottamaton työ karsitaan pois. Wikipediasta lainattuna ”Lean pyrkii siihen, että oikea määrä oikeanlaatuisia oikeita asioita saadaan oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan ja oikean laatuisena. Samaan aikaan vähennetään kaikkea turhaa ja ollaan joustavia sekä avoimia muutoksille.”

Tuossa opissahan on valtavasti järkeä ja tänä päivänä varsinkin Suomessa tämän päivän kustannustasolla, tuota oppia saisi soveltaa laajemmin muuallekin kuin tuotantoon.  Kuinka paljon turhaa työtä sinä teet päiväsi aikana? Milloin olet viimeksi miettinyt ”Voisiko tätä asiaa tehdä toisin?”

Nortechilla tätä ajattelumaailmaa tullaan tulevaisuudessa ainakin soveltamaan tuotannon lisäksi kaikkeen tekemiseen, myyntiinkin. Minusta meillä ei ole aikaa käydä kaupantekoa ns. periaatteesta. Haemme strategisia uusia asiakkaita, meitä ei hirmuisesti kiinnosta yksittäiset pienet koneistuserät, mutta toki emme automaattisesti kieltäydy niistäkään. Hätätapauksissa haluamme ilman muuta auttaa! Erilaisiin tarjouspyyntöihin olemme kuitenkin vastanneet viime aikoina takaisin lähinnä lisäkysymysten muodossa: Paljonko teillä on koneistuksen vuosimäärä euroina? Paljonko on koneistettavien nimikkeiden vuosikulutusmäärä/toimituserän koko? Millaisilla toimitusajoilla tarvitsette tavaraa? Joskus on kysytty jopa suoraan ”Mihin hintaan meidän pitäisi nämä pystyä teille koneistamaan?”

Jotkut myyjäthän tietysti myyvät mitä vaan ja rakastavat sitä kaupankäyntiä, joka parhaimmillaan tai pahimmillaan muistuttaa huutokauppakeisari Palsanmäen tavaroiden ostamista ennen huutokauppaa. Strategisessa myynnissä sellaiseen ei ole aikaa, vaan tärkeämpää olisi ymmärtää sekä ostajan että myyjän rooli mahdollisimman aikaisin. Väitän, että pitkässä asiakassuhteessa toiminta perustuu avoimuuteen ja luottamukseen. Mikäli sellaista oikeasti halutaan, niin miksi sen eteen pitäisi periaatteesta käydä hirveä vääntö? Mikäli sekä ostajalla ja myyjällä ovat perusasiat kauppaan liittyvistä asioista selvillä, niin tällöin jo tiedetään, onko kauppaan mahdollisuuksia. Jos ei ole, niin asiasta on turha keskustella enempää siinä vaiheessa ja jos taas on, niin on vain yksinkertaisesti kaupan päättämisen aika luottamukseen ja pitkäaikaiseen suhteeseen perustuen.

Nyt en jaarittele enää enempää. Se on turhaa! LET’S MAKE THE FUTURE TOGETHER!

Jorma Lähetkangas

Toimitusjohtaja, Nortech Metal Oy

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle