Vuositavoitteet 2019 osa 2 – Syvä asiakasymmärrys on menestyksen edellytys

Vuositavoitteet 2019 osa 2 – Syvä asiakasymmärrys on menestyksen edellytys

 

  • Avoimuus ja luottamuksellisuus
  • Ymmärrys tarpeista ja toteutuksesta
  • Säännöllisyys yhteydenpidossa
  • Tuotannon ennustettavauus,

luettelee Nortechin toimitusjohtaja Jorma Lähetkangas, kun kysyn häneltä, millaiset toimintatavat rakentavat hyvää asiakassuhdetta. Olemme siirtyneet Nortechin vuositavoitteita käsittelevässä juttusarjassa tuotannollisista ja laadullisista tavoitteista eteenpäin.

Nortech haluaa tänä vuonna syventää asiakasymmärrystään ja panostaa strategisten asiakkuuksien kasvattamiseen. - Haluamme haastaa asiakkaat keskusteluun pitkäjänteisen yhteistyön kehittämisen hyödyistä, kertoo Jorma ja jatkaa. - Liian usein koneistamisen kilpailutus kulminoituu hintaan. Jos molemmilla on aito halu kehittää yhteistyötä, siten, että se on molemmille kannattavaa, pitkällä aikavälillä sopimushinta tulee edullisemmaksi kuin kerran käyty tiukka hintaneuvottelu, joka pitää toistaa kerta toisensa jälkeen. Työaikakin maksaa, ja jatkuva toimittajien vaihtelu tuo pitkässä juoksussa varmasti laatuongelmia ja toimitusaikavaikeuksia.

Kannattavuus molemminpuolista

Nortechilla on annettavaa monelle asiakkuudelle. Yhteistyö lähtee aina siitä, että heidän osaamisensa täytyy auttaa asiakasta.

- On erittäin tärkeää tutustua puolin ja toisin tarpeisiin ja ratkaisuihin. Kokonaisuudesta pitää ensin pystyä muodostamaan iso kuva. Siten on helpompi löytää oikea yhteistyön taso, strategia ja luoda yhteiset tavoitteet. Kun nämä kohtaavat, jatketaan keskustelua tuotannon asiantuntijoiden kanssa ja ryhdytään keskustelemaan hinnasta, kuvailee Jorma prosessia.

Jos asiakkaan kanssa voidaan avoimesti tarkastella tarpeita vuositasolla, miettiä optimaalinen toimituseräkoko ja laatia niiden perusteella hinnasto, Nortech voi palvella pientäkin asiakasta kustannustehokkaasti ja valmistaa tuotteita silloin, kun tuotannossa on sopiva väli. – Varastoimme tuotteet tilaukseen asti ja voimme toimittaa tuotteet heti, kun asiakas niitä tarvitsee. Ilman vuosisopimusta, tuotannon suunnittelua ja sopimushinnastoa nopea toimitus ei onnistu, esittelee Jorma strategisen asiakkuuden hyötyjä.

Investoinnit asiakkuuksien mukaan

Nortech on valmis kasvattamaan konekantaansa pitkäaikaisten asiakkuuksien tarpeisiin, mikäli tarve vaatii ja hankittavan koneen kapasiteetti tulee täyteen.

- Let´s Make Future Together -sloganimme mukaisesti toimimme paremman huomisen puolesta yhdessä asiakkaidemme kanssa, sanoo Jorma ja jatkaa. – Kehittyminen vaatii aina investointeja – aikaa, rahaa tai molempia.  

Yhteistyön aloitus

Kokonaisuuden suunnittelun jälkeen Nortech voi lähteä pienestä liikkeelle. Ensimmäisen tilauksen toimittaminen tarkoittaa tuotantoprosessin aikaisen yhteistyön hiomista ja tuotannon ylösajoa. Tarpeista kerrotaan avoimesti asiakkaalle.

- Meillä on terve itsekunnioitus sanoa, mitä osaamme ja mihin koneemme pystyvät. Teemme parhaamme, että yhteistyön aloittaminen on sujuvaa, lupaa Jorma. Erikoistyötä vaativien kappaleiden valmistamisesta Norterchilla on mahdollisuus tehdä niin sanottu ramp-up–hinnoiteltu koesarja, joka hyväksytetään asiakkaalla ennen tuotantoon siirtämistä. Koesarjan jälkeen osille annetaan myös lopullinen ns. tuotantohinta vuosihinnastoon.

Ihanneasiakas

Lopuksi en malta olla kysymättä, millainen on Nortechin ihanneasiakas. - Hän sisäistää, että haluamme auttaa häntä menestymään. Hän tietää konekantamme ja ymmärtää, mihin koneillamme pystyy, kuvailee Jorma.

Linkki Koneluettelo

KUVATEKSTI: Tuotantoinsinööri Jaakko Heino katsoo tuotannon hienokuormitusjärjestelmästä tilauksille tulevan toimitusajan ja lähettää siitä asiakkaille tiedon tilausvahvistuksella.

 

Elina Jacklin / Sentra Way Oy

 

Vuositavoitteet 2019 -sarjan muut jutut:


Tuotannolliset ja laadulliset tavoitteet

Kasvu ja sitoutuneet yhteistyökumppanit

Motivoitunut henkilökunta

Lisääntynyt tunnettuus

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle