Vuositavoitteet 2019 osa 3 – Kasvua ja sitoutuneita yhteistyökumppaneita

Vuositavoitteet 2019 osa 3 – Kasvua ja sitoutuneita yhteistyökumppaneita

Kasvua on turha odottaa kädet taskussa. Töitä pitää tehdä tavoitteellisesti joka päivä. Nortechin vuositavoitteita syvemmin avaavassa juttusarjassa Nortechin toimitusjohtaja Jorma Lähetkangas avaa kasvun mahdollistavia tekijöitä.

Kaikki lähtee tahdosta

Kaikki eivät halua kasvaa. – Miksi Nortech haluaa kasvaa?, kysyin päästäkseni ajanhermon mukaisesti juurisyyn äärelle. – Yrittäjät haluavat kehittää omaa elinympäristöään: luoda työpaikkoja ja hyvinvointia vaikutusalueelleen, vastaa Jorma ja jatkaa, – Yrittäjä ja omistaja Jari Viertola tekee oman osansa, että Kyrönmaalla menee hyvin. Sen lisäksi yritystoiminnan täytyy kannattaa. Kehittyminen edellyttää myös riskien hyväksymistä.

Pitkäjänteistä kehittämistä

Nortech palkkasi kesällä 2017 ulkoisen toimitusjohtajan ja aloitti säännöllisen johtoryhmätyöskentelyn. Yritykselle rakennettiin kehittämisestä kertovia mittareita ja niitä kehitetään koko ajan. Vuonna 2018 aloitettiin hallitustyöskentely, johon kuluu kaksi yrityksen ulkopuolista jäsentä. Tämä mahdollistaa isompien asioiden miettimisen porukalla.

- Tärkeintä kehitystyössä on, että se on järjestelmällistä, kertoo Jorma. Mitä suurempi muutos, sitä pidempi aikajänne. Tyypillistä on, että muutoksen näkyminen kestää vuoden.

Kasvua ei tehdä yksin

Kasvun kivijalan muodostavat resurssit: osaava henkilöstö, toimivat tilat sekä kunnossa oleva konekanta. Nykyisissä resursseissa on Jorman mukaan paljon kasvun varaa, mutta loppujen lopuksi kaikki kulminoituu koko henkilöstön tahtotilaan. Ellei asenne ole kunnossa, niin mitään ei tapahdu.

Kasvu tarvitsee myös sitoutuneita rahoittajia, yhteistyökumppaneita ja strategisia asiakkuuksia. Nortechilla on paketti kunnossa. – Let´s Make The Future Together -slogan kiteyttää tässäkin tärkeimmän kasvustrategiamme, toteaa Jorma.

Uusien markkinoiden kartoittaminen

Kasvusta puhuttaessa ei voi ohittaa keskustelua Suomen markkinoiden rajallisuudesta. Vaikka vienti ei ole edellytys Nortechin kasvulle, on silmät avattu Euroopan markkinoiden suuntaan.

Varsinaisia vientitoimintoja edeltää monta vaihetta. – Kotona pitää olla asiat ensin hyvin, vasta sitten voi lähteä maailmalle, veistelee Jorma. Nortechissa se tarkoittaa muun muassa materiaalien tuottamista englanniksi. Englanninkieliset verkkosivut toteutetaan vahvistamaan Nortechin uskottavuutta Suomessa sekä helpottamaan työvoiman saatavuutta.

- Osallistumme tänä vuonna Vasekin Kasvua viennistä -yritysryhmähankkeeseen. Sen aikana meillä on mahdollisuus tutkia tarkemmin, mitä pitää tehdä, miten vienti voitaisiin konseptoida ja mikä on sen tarkoitus. Viime viikolla osallistuin Etelä-Pohjanmaan vientipäivään, jossa asioista saatiin jo pintaraapaisu, Jorma kertoo.

Marssijärjestys

Kaiken tämän jälkeen Jorma palauttaa keskustelumme edellisen jutun aiheeseen: Ensin Nortech kartoittaa kotimaan asiakkuudet ja keskittyy niiden kehittämiseen. – Jos kotimaasta asiakkaan saamiseen menee vuosi, niin ulkomailta vähintään kaksi, pohtii Jorma aikaisempaan kokemukseensa viitaten.

 

Elina Jacklin / Sentra Way Oy 

 

Vuositavoitteet 2019 -sarjassa aikaisemmin ilmestyneet jutut:

Strategiset asiakkuudet

Tuotannolliset ja laadulliset tavoitteet

 

Siirry "Ajankohtaista"-sivulle